Thursday, May 6, 2010

pembuangan anak

I don't know why tiba tiba , tangan ku gatal menaip "pembuangan anak" arah google , i seriously DON'T KNOW WHY . but my conclusion : manusia terkadang lebih bodah daripada binatang . *sorry aku kasar , but its the truth*

and so to talk about this , manusia yang melakukan zina yang melahirkan dan membuang anak nya itu adalah sebodoh bodoh segala jenis kebodohan . what the heck ??!! i mean seriously , if they don't want the child they could just let people adopt the child , walaupun kan menyembunyi kan ke aiban durang atu bah , tapi anak damit atu INDA BERDOSA .

aku sendiri nda faham, kenapa mesti buang anak damit atu...??? Sepatutnya bayi yang baru lahir tu dibelai...disusui..rezeki pemberian Allah..seharusnya dihargai... Di luar sana, ramai lagi bah pasangan suami istri yang mau sangat sangat sangat kan dapat anak bah, tapi rezeki alum lagi sampai . Kalau dah banar banar nda kan beguna lagi anak damit biskita atu, bagi tia saja arah orang orang yang menginginkan..HuH!!



adakah ini ADIL ??



bukankah ini KEJAM ??!!



adakah kamu ini BODOH ?? lebih BODOH daripada binatang . binatang lagi kan pandai menjaga anak , pandai kan di susui di belai anaknya atu , ani pembuang anak ni cemana ??



andai anak kecil yang berhati kudus tak berdosa ini bisa berkata kata , pasti akan mengatakan sebegini :


"

"mana ayah ?

mana ibu ?

sakit ...

sungguh sakit ...

perit ...

sungguh perit ....

kau membuang ku bagai sampah ,

kau memandang ku bak najis ,

tapi jika kau beri aku peluang ,

peluang untuk hidup di dunia ini ,

jika kau renung aku bak intan permata ,

jika kau ukir aku dari kain putih

untuk menjadi batik yang indah ,

jika engkau membelai,

membesarkan aku ,

aku pasti bisa menjaga mu hingga ke hari tua mu



jika hayat dikandung badan

Aku akan sentiasa mendampingimu

Membelai dan menjagamu hingga ke hari tua



jika kau tidak membuang ku

jika kau tidak menjelajahi lembah zina

aku yakin

aku yakin sekali

nyawa ku ini tidak melayang

aku juga yakin

aku juga bisa memberi kasih sayang kepada insan

insan yang mulia yang bernama kedua orang tua ku

aku juga ingin seperti anak anak kecil yang lain

mereka di belai

mereka di usap

mereka di susui

aku ?

malah aku tidak pernah merasa belaian mu

tidak pernah merasa usapan mu

tidak juga pernah merasa kasih sayang mu

kejam nya dunia

kejam nya engkau ,

ayah

ibu

belum ku sempat meningkat remaja

belum ku sempat ku menikmati indah manisnya hidup

belum sempat ku tempuhi cabaran

belum sempatku melakukan apa apa

belum sempat membuka mata

telah kau ragut nyawa ku

telah kau buang aku :

di tandas

longkang

sampah

hutan

tubuh ku di mamah :

ulat

semut

anjing liar,

ini adalah tidak adil !



ayah,

ibu,

bukankah kalian sepatutnya

menjaga dan membelai ku

tapi kau melakukan sebaliknya

hanya semata hasutan syaitan durjana

engkau menjelajahi lembah zina

engkau melahirkan anak luar nikah

ingin menutup ke aiban mu

akhirnya engkau membuang anak

namun itu sama sekali bukan penyelesai nya

kerana kini....

kini , martabatmu begitu HINA

di mata masyarakat

di mata keluargamu

engkau HINA

hanya semata kau membuang ku

kau meragut nyawa ku

mana kasih sayang mu ,

ayah ?

ibu ?

di mana ?

di mana kasih sayang mu ??"

hasil karya -Amal K.-


thank you for reading :)


No comments:

Post a Comment